Saturday, January 9, 2010

AL KISAH AKU DENGAN ADDITIONAL MATHEMATICS

Sebot pasai addm3 kat mana2 sahaja msti org fobia. Ini kerana subject tersebut dianggap terlalu Xtreme utk score A. Tambahan pula A + . Kalo sbot addm3 , adoyai smua org mesti tertidur. Walaubagaimana pun, tujuanku menulis karangan ni adalah utk menceritakan bgaimana aku jatuh cinta dengan ADDM3. Kpd pelajar2 yg mahu jatuh cinta dgn addm3, wajarlah baca karanganku yg xseberapa ni tp insyaALLAH ada manfaatnya.

FORM 4 ( HATE ADDM3 DAMN MUCH )

Sblum tu , aku nak crita skit time aku form4. Awai2 form 4 mcm biasala, ckgu akan ajaq tajuk 1st yg basic2 dan mudah2. Cikgu yg ajar aku pon bukan calang2. MR.WAN. Fuh. Ckgu ni mmg terer la dalam addm3 nih. Kebanyakkan pelajar2 score gila2 time ni. 5 org dpt 100 %. Aku dapat 93. Padaku time tu aku dah mahir gila ngn addm3. Lalu pada kelas akan dtg, bila ckgu ajar, aku blajar smbil lewa ja. Kerja skolah xbuat. Bila pg kelambut cari buku kwn baikku Harith Fadil. Kalo xda dia, alamat tiap2 hari la addm3 aku xciap. Bila time exam kali kedua , dpt2 ketas, blank truz otak aku. Squpa kena brainwash . MasyaALLAH, tu la blagak ngt dlu. Ckgu bg reja xmau buat. Pg2 tiru kwn. Bila la nak pandai. Semenjak tu, prestasi aku dlm addm3 makin menurun. Smpaikan dpt 40 %. Tiap kali ckgu ajar, aku pyh nak tangkap. Bila time midyer test result ku still trok dlm addm3 nih. Time ujian bulanan berikutnya. Gagah la dpt 60 %. T upon, 50 % markah antar buku, 10 % jer markah exam aku. 50 + 10 = 60 %. WTF ? … Lama2 prestasi makin merudum. Mujurlah tajuk 7 statistic sng skit. Jd kat situ la aku nak tapau markah pon. Harap indices n logarithms, qf , coordinate geometry ?? Lingkup awai2 lg dah. Bila dah nak dekat final exam, aku cuba utk cover addm3 pd awai2 thon yg aku blank. Tp xdpt2 jgk. Smpai exam akhir tahun tiba, aku jwb trok cam cilakak lg. 1st time fail addm3. Dpt 30 % lebey. WARGHHHHH. Merah la repot kad. T_T
Tp time aku aku ronyokkan ketas addm3 dlm bag sbb nak g kem prefect. Aku cuba lupakan addm3 dgn bergembira di kem prefect. Bila abes kem, aku ingt nak qado balik tajuk2 addm3 yg aku mist. Yg mana xleh p. Aku pon bukak la buku2 rujukan addm3. Aku try nak solve sorang2. Bila nak solve, xdpt. Yg tu ja asyik terjadi. Smpai 1 tahap, aku xtahan aku baling buku addm3 tu dan jijakkan. Puas ati . Huhhhhhh. Sampai 1 tahap aku geram lagi. Aku bernazar dlu2, kalu aku dpt 70 % keatas addm3 aku nk drift basikal 5 kali depan umah. Pada aku nak dpt 70 % ni mcm nak kiamat dunia. Tu yg nazar ikot dan ja time tuh. . . ( Jangan nazar ikot dan ). . .

FORM 5 ( FALL IN LOVE IN ADDM3 )

Tanggal 2009 menjelang, aku cuba lupakan benciku pd addm3. Kemudian , aku pegi ke tuisyen addm3. Guru yg mengajar adalah guru yg ajar addm3 kpdku kat skolah. Cikgu Ridzuan @ lebey dikenali MR. WAN. Muahahaha. Uhm. Utk makluman smua kelaih dia mmg best superb. Aku start join kelas tu dan mulalah belajar addm3 utk form 5. Ingt g. 1st tajuk yg blajaq. Integration. Abg kpd differentiation. Start tajuk ni lah aku mula tergila2kan addm3. Rasa sng paham. Ntah la ngapa. Tapalah. Kat skolah pon ckgu yg sama ajar aku. Tp bila rasa cekang ni , ada lg rasa ego. Kerja skul addm3 xbuat jgk. Huhh. Mai exam, laa mcm dlu la result . 40 % jer … Tp tapa. Aku usaha lg. Lepas tu aku mula rasa rajin skit. Aku mula buka buku rujukan form4 yg ada jawapan dan jalan kira sekali. Aku buat latihan addm3 dgn tiru jalan kira dan jawapan yg disediakan. Sng ceta smua aku copy cat 100 % . Aku janji ngn mama nak try dpt A. Baru dok revise smpai tajuk 5 form 4, mid yer exam form 5 start dah. Aku xdan nak cover smua. Dlm exam tjuk2 belakang2 aku xleh jwb sngt. Tp yg dpn ok lah. Bila result kuaq, kwn aku ckp kelas kita melayu 5 org ja lulus addm3. Smua pakat2 tau dah. Org 1st n 2nd mstinya Harith Fadil n Hafidz. Bukan stakat lulus. A truz. . . Lpas tu lg balance 4 org. Taqriz, Izzat , Muaz. Dan org terakhir tu , termasuk aku. Chua lian tatt dtg kepadaku dgn tersengih2 berkata “ Faiz. Awak lulus addm3 . Saya pergi tngok dkt cikgu ridzuan ”. riuh rendah 1 kelas time tu. Pakat terkejut aku lulus addm3. Aku pon xtersangka. Walupun dpt 46 % ja. Tp syukur la aku lulus. T_T. Lepas tu aku mula gembira dan ambil series tentang addm3. Aku sambung study revise form 4. Aku dah mula suka indices n logarithms. Tajuk yang agak killer form4. Lega. Lepas tu time ujian bulanan. Ckgu test kami ngn tajuk 3gonometric functions. Aku xbeberapa mahir time tu tajuk ni. Sbb aku concentrate tajuk form4 , jd xdan la nak amek kesah tjuk ni. Time tu aku berjaya dpt 63.3 %... Huhh lega rasanya. Dah mula dpt improvement. Dan sejak saat tu, aku buat latihan lg terus menerus sampai khatam buku form 4 dan juga buku form 5. Namun begitu aku x sedar yg diri ku ni da berubah. Kalu jmpa soalan addm3 yg basic2 dah boleh jwb lah. Xmcm dlu2 dah . Canggak sokmo. Bila aku abeh revise smua tajuk xcept differentiation ( xdan, panjang ngt ) , Peperiksaan Percubaan Bersama SPM Negeri Kedah berlangsung. Xdan da nak study lg sbb nak concentrate tajuk lain sama. Lepas tu masuk la dewan priksa. Time jwb addm3, aku dpt rasa bnyak brubah dari dulu2 kala. Paper 1 dpt jwb ngn elok begitu juga paper 2. Alhamdulillah. Smpai 1 ketika, bila dah abes priksa addm3, aku tersempak ckgu ku iaitu MR.WAN kat lorong p dewan. Dia senyum bila tngok aku. Bila dia dah abes semak smua kertas, dia edarlah kertas2 trial kat suma org. Pg tu aku p skul n amek ketasku dkt harith fadil. Kep aku xmcm dlu2 lg. Syukur. Dari 40 % lebey jd 81 %. Aku gembira dapat score dlm trial spm 2009 ni. Huhh . Walupun demikian, xleh juga nak potong Harith Fadill. Yg asyik2 dpt 90 % ++. Otak dia mmg specialized. Haha . Sejak dari tu , aku mula berkeyakinan dalam addm3. Kadang2 kwn2 mai rumah buat study grup. Antaranya ialah cerap, khairul, azli, azlizan dan rmai lg. Time ni kenala juga menyempurnakan nazarku dlu2. Haha. Drift la aku sorang2 dgn basikalku . Bila tunggu spm tiba, aku sempat utk revise suma soalan2 addm3. Termasuk la juga tajuk differentiation tuh. Aku jawab buku koleksi2 soalan spm thon2 lepas smpai lanyau. Punya la jawab. Haha. Lepas tu , peperiksaan spm pon tiba. Lega hati dpt jwb dgn elok. Alhamdulillah . Cumanya aku berharap dpt A+ utk addm3 spm ni
( doakan aku yach ( for muslim only ) ). Lepas tu , aku dah mula suka dgn addm3 dan aku berharap akan sambung addm3 dgn Math di matrikulasi @ setaraf dgn Mathematics T . Walaupun tahap kesukarannya 44 kali ganda addm3 ( bajet la ) , tp bila kita cinta sesuatu subject, msti kita akan pelajarinya juga walaupun payah. Mcm kalo kita minat seseorang perempuan la, msti cuba sedaya upaya nak dapatkannya walupun sukar . Kan3 ? haha ( just perumpamaan la )… Dan nanti aku harap akan dpt sambung dalam pelajaran Mathematics ni pada zaman akan dtg. Aku akan cuba utk sedaya upaya ambil subject legendary di U nnti. Subject ni dikenali sbg ‘REAL ANALYSIS’ . Tahap kesukaran dia, ntah la nak kata mcm mana. Tp ada la sesetengah ckgu kta subject tu subject gila. Mmg la, professor yg ajar sub ni pon smpai nak jd gila. Maybe terlalu banyak berfikir agaknya. Huuu . Apa pon, impian aku di masa akan datang, nak jd pakar m3. Harap2 cita2 ni termakbul . Amin .

Kawan2. Begitu lah cerita aku suka dlm bidang m3. Harap2 kwn2 pon leh suka addm3 juga sejak di bangku skolah lg. Addm3 rugi xbelajar. Sijil laku . Setakat ni shj . Thank you .

~THE END~

1 comment:

  1. wow. aku suka. aku suka. yg aku xskanya,TADA NMA AKU!
    huahuahua.
    btw,aku ska smgt ank.
    ank da smgt yg tnggi la weh.

    ReplyDelete